het verhaal van de bessenstruik

In gesprekken met klanten krijg ik het wel vaker te horen: ‘Ik WEET dat er veel positieve dingen zijn in mijn leven, ik probeer daar aan te denken als ik zit te piekeren maar het negatieve waar ik momenteel mee geconfronteerd wordt, neemt keer op keer de bovenhand. Mijn gedachten worden daar precies naar toe getrokken’.

Niet zelden hebben ze hierover een schuldgevoel of gevoel van ondankbaarheid tegenover al wie het beste met hen voorheeft.

Graag vertel ik dan het verhaal van de bessenstruik. Ik deel het hier ook graag even want het geeft inzicht en zorgt voor meer mildheid tegenover ons zelf.

Het klopt dat onze hersenen een negatieve vooringenomenheid hebben. Voor onze verre voorouders was dit een noodzakelijk overlevingsmechanisme. Je ziet het zo voor je: als ze op zoek gingen naar voedsel, dan was het niet zo erg om een struik met rijpe bessen gemist te hebben, even verderop kwamen ze er vast nog wel eentje tegen. Merkten ze echter niet dat zich achter deze bessenstruik een hongerige tijger had verscholen, dan was het wellicht hun laatste wandeling geweest.
Logisch dus dat ze meer aandacht hadden voor negatieve dan positieve omstandigheden.
Onze ‘natuurlijke’ aandacht voor het negatieve is dus een product van onze evolutie en helaas zijn we niet in staat dit te veranderen. Wat we wel kunnen veranderen is de manier waarop we omgaan met positieve prikkels. En natuurlijk wil je nu weten hoe je daar aan begint. Daar was ik ook wel benieuwd naar toen ik de eerste keer het verhaal over de bessenstruik las .

Professor Rick Hanson vond een techniek om het positieve beter te verankeren in onze hersenen. Onder de naam ‘taking in the good’ beschreef hij het proces in 3 stappen:
1. Ga bewust op zoek naar positieve ervaringen
Doorheen je dag maak je tal van kleine aangename momentjes mee waarvoor je zelden aandacht hebt. Bijvoorbeeld de smaak van een lekkere koffie, een knuffel van een geliefde, een dankwoordje, een complimentje, een bloeiende plant langs de weg, een streepje mooie muziek. Merk het goede op en geef er even bewust aandacht aan. Het is als nieuw voedsel proeven: je bent er bewust met je zintuigen mee bezig.
2. Geniet van de ervaring
Sta wat langer stil bij zo’n positief moment. Positieve ervaringen zoals hierboven beschreven zijn doorgaans zeer kort en lijken daardoor onbelangrijk. Door ze 20 tot 30 seconden te ‘beleven’ maak je je hersenbanen naar het positieve sterker.
3. Laat de positieve ervaring in je ‘neerdalen’.
Laat het moment helemaal bij je binnen komen. Sommigen kunnen een warme gloed in zich voelen, andere zien een beeld voor zich komen.

Elke keer dat je op die manier aandacht schenkt aan iets positiefs in je leven, maak je maar een klein verschil. Maar na verloop van tijd zullen die kleine verschillen elkaar versterken en geleidelijk aan de kracht van het positieve in je hersenen installeren.

Leuk om alvast eens mee te oefenen in je vakantie…

Meer weten? Kijk op www.rickhanson.net/take-in-the-good/

 

Je hersenen beter begrijpen: het verhaal van de bessenstruik
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × 2 =